מחשבון רגרסיה לינארית

רגרסיה ליניארית היא שיטה מתמטית למציאת הפרמטרים של הקשר בין משתנה בלתי תלוי X למשתנה תלוי Y, בהנחה שהקשר ביניהם ליניארי, כלומר מהצורה  Y = aX +b .

השיטה משמשת לניתוח מדגמים סטטיסטיים. נוסחת הרגרסיה הליניארית מחשבת את הקו הישר שעובר דרך הנקודות שבמדגם. במצב של קשר ישיר מדויק כל הנקודות במדגם יימצאו על הקו עצמו. במציאות גורמים נוספים משפיעים על המדגם והנקודות לרוב מפוזרות מסביב לקו. הקו מחושב בצורה כזאת שסכום ריבועי המרחקים של הנקודות מהקו הוא הקטן ביותר. רגרסיה ליניארית מרובה מחשבת קשר בין מספר משתנים בלתי תלויים יחד, למשתנה תלוי אחד.

מתאם

מִתְאָם או קשר (באנגלית: Correlation, Covariation) הוא מושג המבטא את קיומו או אי-קיומו ואת חוזקו של קשר סטטיסטי בין שני משתנים. קשר זה אינו חייב להיות קשר סיבתי. בדרך כלל עוצמת הקשר נמדדת על ידי מדד סטטיסטי המכונה "מקדם מתאם" או "מקדם קשר". יש מספר רב של מקדמי מתאם. סוג מקדם המתאם תלוי בסולמות המדידה של שני המשתנים המעורבים בבדיקת הקשר.

בדרך כלל ערכיהם של מקדמי הקשר נעים בין 1- ל-1, או בין 0 ל-1. ערך של 0 מציין חוסר קשר בין המשתנים (במובן שבו הוגדר הקשר), וערכים של 1 או של 1- מציינים קשר מלא בין המשתנים.

מחשבון הרגרסיה הלינארית

המשתמש מכניס את שיעורי X, Y של נקודות המדגם .
המחשבון להלן מחשב את שיפוע הישר a ונקודת חיתוך b , של הישר עם ציר y.

המחשבון מציג את משוואת הישר Y = aX + b ומשרטט בגרף את הישר ונקודות המדגם.

Linear Regression

הכנס את ערכי x ו- y בשדות המתאימים והקלק על ״חשב״

הכנס את ערכי x מופרדים בפסיק

הכנס את ערכי y מופרדים בפסיק



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה